Kompani Nomad i Göteborg drivs av Ola Stinnerbom, dansare, koreograf och jojkare och Birgitta Stålnert, skribent, filmare och kulturvetare.

Ola är vår Artistic Director och Birgitta fungerar som Creative Director, tillsammans vill vi förändra bilden av vad samisk kultur kan i stort och i synnerhet vad samisk dans skulle kunna vara.

Ola i Taiwan 2005.jpg

Vi jobbar för att visa att det verkligen har funnits en samisk dans och för att återinföra den samiska danstraditionen igen. Inte i en strikt historisk mening utan i en modern nyskapande form. Vårt långsiktiga mål är att få ett nationellt uppdrag att skapa en ny konstnärlig samisk dansteater för barn och ungdomar.

Kompani Nomad är unikt!

Vi är det enda professionella samiska danskompaniet i Sverige överhuvudtaget.  Vi får stöd från såväl svenska myndigheter som samiska, fast intresset för frågan och det ekonomiska stödet har hittills varit betydligt större från svensk sida än samisk.

Under åren har vi fått stöd från Svenska Postkodlotteriet, Sámi Council, Umeå 2014, Nordisk kulturfond, Västra Götalandsregionen,Kulturbryggan, Sametinget,Konstnärs-nämnden, Göteborgs stad, Statens kulturråd, Framtidens kultur, Levande Historia, Kulturkontakt Nord samt Carina Aris Minnesfond med flera. Orsaken till den här lite märkliga situationen är att det tidigare varitnärmast tabubelagt inom samiska kretsar att tala om en samisk försvunnen danstradition. Förklaringen är att dansen har kopplats ihop med den förbjudna trumman och det hedniska förkristna arvet som man inte velat kännas vid. Varför det fortfarande är så, ja, det får någon annan svara på.

Under alla dessa år har vi varit ute och berättat om vårt forskningsarbete, haft seminarier och work shops. Fler och fler har insett det orimliga i att samernas skulle vara världens enda ursprungsbefolkning utan danstradition. 2004 var vi uppe i norska Alta och insåg att det var här som allting började. 2005 reste Ola till Taiwan för att delta i en jättestor festival. 2006 deltog vi med dans och seminarium på Dansbiennalen i Göteborg och hade fullsatt på vårt seminarium om Den försvunna samiska dansen. Ola Stinnerbom kom tvåa i Sami Grand Prixi Kautokeino.

Under 2007 höll vi ett seminarier och workshops, parallellt med vårt konstnärliga arbete. Bl a har Ola Stinnerbom haft premiär på Samiska Teaterns ungdomsföreställningen bea@nisse i mars samt ansvarat för koreografin av Västanå Teaters En herrgårdssägen i regi av Leif Stinnerbom. Men årets höjdpunkt var förstås när Ola vann Sami Grand Prix i Kautokeino.

2007 blev ett kul år, för då fick vi bland annat vara med och inviga Nordiska Museets nya fasta samiska utställning och så var vi med på Skansen, först på Samefolket dag den 6 februari, senare innan jul på Eld- och ljusfesten och som final gjorde vi underhållningen till Tolvslaget på Skansen på nyårsafton. Ola gjorde koreografin till En herrgårdssägen på Västanå och dansade sedan hela sommaren uppe i Sunne.

2008 var vi som vanligt i Umeå på Samiska veckan, sen blev det Dansbiennalen i maj i samma stad. Ola repade Bannlyst och spelade sen hela sommaren på Västanå. Jodå, vi hann besöka Riddu Riddu och Oslo också.

2009 hade vi premiär på Dom kallar oss lappdjävlar - fick mycket bra recensioner och är väldigt nöjda med att så många tog sig till Pusterviksteatern för att se oss. Under vintern spelade vii Sunne, Vilhelmina, Vännäs, Skellefteå och Umeå. Ola spelar Kalevala uppe i Sunne hela sommaren.

Hösten 2009 blev inte som vi förväntat oss. Ola fick en knäskada och var tvungen att operera sig, vilket gjorde att vår höstturné blev inställd. Birgitta bröt foten och har också varit konvalescent. "Lilla blå" fick namnet "Upp och ner" och hade premiär den 22 februari på Pusterviksteatern i Göteborg.

Sommaren 2010 har vi haft ett dansresidens i Hammerfest och dessutom turnerat med både Dom kallar oss lappdjävlar och Upp och Ner - förutom Norge har vi varit i Sverige och en sväng till Finland.

I februari 2011 hade vi premiär på Absolute Wall i Olso, där vi gästade den alldeles nya Riksscenen. Samma år skrev Birgitta färdigt boken om Jakten på den samiska dansen, som gavs ut med stöd från Centrum för Samisk forskning i Umeå. Vi spelade Absolute Wall i Kautokeino, Kiruna, Oslo, Hallingdal och på hösten hade vi Sverigepremiär på Världskulturmuseet i Göteborg.

I oktober 2011 reste vi till Mexico, ursprungligen för att vara med på en festival, men arrangören fick problem och sköt upp festivalen. Så, vi reste till Mexico på egen hand, spännande värre.

2012 släppte viboken, varit i Umeå på Samiska veckan. I april blev det Samiska veckan i Hamburg - vilket arrangemang! I maj 2012 hade vi premiär på On Location på Tredje Våningen i Göteborg. Därefter reste vi till Kanada för att utveckla vårt projekt Man Must Dance. Vi lärde oss mycket om kolonial politik och om skillnaderna mellan vårt sätt att förhålla oss till den samiska dansen och andra urfolks sätt.

Umeå blev ju Kulturhuvudstad 2014 och där vi finns med på ett hörn med vårt gränsöverskridande multidansprojekt Man Must Dance, som vi turnerat med under 2015. Vi har med oss dansare från Sverige, Norge, Grönland, Polen, Portugal och Nordamerika, både proffs och amatörer, urfolk som annat folk.

2015 släppte vi vår första CD - Tidvatten, men musik av Ola Stinnerbom och Freddy Olofsson, release hade vi i Bodö på Samefolkets dag den 6 februari samma år - senare under året hade vi konsert i Berlin på de Nordiska Ambassadernas fina festivaldag dit man bjudit inmassor med artister från de fem nordiska länderna. Ett mycket välbesökt arrangemang med nästan 7 000 personer under dagen.

Vi har utvecklat plattformen Dans på distans under 2015 och kommer hösten 2015 att släppa första versionen av våra dansklasser på nätet - idén är att använda nätet för att ge dansklasser och samarbeta konstnärligt kring dans.

Vi gillar att ligga med örat mot marken - stå på tå och vara väldigt öppna för det som kommer i vår väg. Det blir bäst så...

Om Ola Stinnerbom: Konstnärlig ledare i kompaniet sedan 2005. Har arbetat som koreograf, dansare, musiker och jojkare i mer än 20 år. Tidigare konstnärlig ledare för Samiska teatern i Kiruna och nu senast ansvarig för den moderna dansutbildningen på Svenska Balettskolan i Göteborg. Tror starkt på att det går att utveckla den moderna dansen genom att mixa och låna från olika dansstilar och blanda med akrobatik och fragment av vad han tror kan ha varit den försvunna samiska danstraditionen. Resultatet blir en oväntat nutida dans med ekon från hans förfäder på vidderna uppe i norr,allt toppat med en gnutta nycirkus. Motto: "Det är publiken som avgör om det jag gör kan kallas samisk dans eller ej".

Om Birgitta Stålnert: Creative Director i Kompaniet sedan 2005, med ansvar för den övergripande, långsiktiga konstnärliga strategin, ekonomi/finansiering, manus, marknadsföring och videoproduktion. Förflutet som producent och skribent som jobbat med kultur i större delen av sitt liv. En kreativ och nyfiken generalist, som tror på att kombinera känsla och tanke. Föredrar i allmänhet öppenhet framför begränsningar, och i synnerhet när det gäller att bredda berättarformerna för scen, film och internet. Motto: "Det handlar inte om teknologi utan om innehåll".